Sosyal Sorumluluk Hayat Boyu Öğrenme

Sosyal Sorumluluk Hayat Boyu Öğrenme

08.03.2024 97

Sosyal Sorumluluk Programı ve Hayat Boyu Öğrenme/Sertifikasyon Uygulama Yönergesi   

Sosyal sorumluluk programı: Öğrencilerin ortaöğretim süresince sosyal sorumluluk alanlarında yapacakları etkinlik, görev ve projeler ile topluma hizmet çalışmalarını kapsayan programı ifade eder.

Sosyal Sorumluluk Programı Kapsamındaki Faaliyetlerin Genel İlkeleri

MADDE 5- (1) Öğrencilerin seviyelerine uygun, kendilerine, ailelerine ve topluma karşı saygılı, toplumsal sorunlara duyarlı, bütün canlılarla birlikte doğaya ve çevreye, nesne ve eşyalara fayda ve estetik katacak, sorun çözen, resmî ve özel kurumlar ile sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği içinde çalışma becerileri gelişmiş, hayatlarını daha anlamlı ve değerli kılacak kişiler olarak yetişmeleri amacıyla gerçekleştirilen sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetler, benimsenen tutum ve davranışlar, sergilenen tavır ve verilen mesajlar bakımından Türk Millî Eğitiminin genel ve özel amaçları ile temel ilkelerini destekleyici nitelikte olmalıdır.

(2) Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetler, öğrencilerde iş birliği, dayanışma, etkili iletişim, empati, öz değerlendirme becerilerini ve öz güveni geliştirmeyi hedeflemeli; öğrenmeyi, araştırmayı, incelemeyi, bilimsel, eleştirel ve yaratıcı düşünmeyi özendirici, öğrencilerin problem çözme becerilerini geliştirici nitelikte olmalıdır.

(3) Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetlerin öğrenciyi merkeze alan bir yaklaşımla yürütülmesi esastır. Bu kapsamda yapılacak etkinlik, görev veya projelerin öğrencilere; liderlik, yönetim ve organizasyon, ekip içinde çalışma, koordinasyon gibi yetkinlikleri kazandırması hedeflenir.

(4) Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetler, eğitim, kültür ve turizm, sağlık, yardımlaşma ve dayanışma, doğa ve çevre sorunları, sıfır atık, yeşil dönüşüm, sürdürülebilirlik, afet ve acil durumlar, sosyal hizmetler gibi alanlar ile toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlamak amacıyla okul içi ve okul dışı ortamlarda eğitim kurumları tarafından yürütülür.

(5) Sosyal sorumluluk programı kapsamında yürütülecek faaliyetlerin, kurum kültürünü ve okul iklimini en iyi şekilde yansıtmasına ve okulun kurumsal kimliğini geliştirici nitelikte olmasına özen gösterilir.

(6) Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetler, öğrenci kulüplerinin faaliyet alanları dâhilinde gerçekleştirilebileceği gibi danışman rehberliğinde yürütülen etkinlik, görev veya proje ekibi tarafından da gerçekleştirilebilir.

(7) Okullarda öğretmenler kurulu kararıyla “Sosyal Sorumluluk Kulübü” adı altında müstakil bir öğrenci kulübü de kurulabilir.

(8) Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetler, danışmanın gözetim ve sorumluluğunda planlanır. Bu faaliyetler öğrenci kulüpleri, öğrenci grupları, öğretmenler, gönüllü veliler ve ilgili diğer kurum ve kuruluşların katılımıyla yapılabilir.

(9) Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetlerde tanımlanan etkinlik, görev veya projelerin taklit ve sıradanlıktan uzak, nitelikli olmasına önem verilir.

(10) Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetler, ekip çalışması şeklinde gerçekleştirilir. Bir ekipte, farklı sınıf seviyelerinde ve şubelerde okuyan öğrenciler olabileceği gibi farklı okullarda öğrenim gören öğrenciler de yer alabilir.

(11) Okul dışı etkinlik, görev veya projelerin planlanması ve uygulanmasında, çalışmaların yürütüleceği kurum ve kuruluşun olağan işleyişinin aksatılmamasına özen gösterilir.

(12) Sosyal sorumluluk programı kapsamında iş birliği yapılacak kurum ve kuruluşlar il/ilçe koordinatörler kurulunun teklifi ile valilik/kaymakamlıklarca belirlenir.

(13) Konusu itibarıyla sosyal sorumluluk programı alanına giren ve Bakanlıkça yapılan iş birliği protokolleri bünyesindeki faaliyetler de bu kapsamda değerlendirilir.

(14) Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetlerle ilgili giderler, okul-aile birliği gelirleri ile öğrenciler/danışmanların buldukları ve okul yönetimince onaylanmış hayırseverler aracılığı ile de karşılanabilir.

(15) Okul müdürü sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetleri “Okul Koordinatörü” sıfatıyla koordine etmekle yükümlüdür. Görev verilmesi hâlinde il/ilçe koordinatörler kuruluna katılım sağlar.

(16) Öğrenciler, ortaöğretim süresi boyunca en az 40 saatlik sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetleri yerine getirirler. Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetler, mesleki ve teknik ortaöğretim programlarında 20 saat olarak uygulanır. Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki her bir saat 60 dakika üzerinden değerlendirilir.

(17) Sosyal sorumluluk programı kapsamında yürütülecek faaliyetler, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin “Öğrencilerin korunması” başlıklı 158 inci maddesinde yer verilen hükümler doğrultusunda gerçekleştirilir.

(18) Sosyal sorumluluk programı kapsamındaki faaliyetler puanla değerlendirilmez; ancak öğrencilerin mezuniyetlerinde belgelendirilir. Bu belgeler e-Okul sisteminde yer alan Sosyal Etkinlik Modülüne işlenerek öğrenci gelişim dosyasında yer alması sağlanır.

     Sosyal sorumluluk programında öncelikle öğrenciler yazımız ekindeki EK-1. Etkinlik/Görev/Proje Teklif Formu doldurarak görev proje ya da etkinlik teklifinde bulunacaktır. Teklifin okul müdürlüğü tarafından uygun görülmesi halinde danışman öğretmen tarafından EK-2. Etkinlik/Görev/Proje Çalışma Planı hazırlanacaktır. Okul müdürlüğüne onaylatılacaktır. Çalışmalar neticesinde danışman öğretmen tarafından EK-3. Öğrenci Değerlendirme Formu doldurulacaktır. En son öğrenci/öğrenciler tarafından EK-4. Etkinlik/Görev/Proje Sonuçlandırma Formu doldurularak program tamamlanacaktır.

Sosyal Sorumluluk Programı ve Hayat Boyu Öğrenme/Sertifikasyon Uygulama Yönergesi için TIKLAYINIZ.    

Sınıf Öğretmenlerimizin; öğrencilerin yüz yüze ve ya uzaktan eğitim ile aldıkları kursların belgelerini e okul sistesmine işleyecektir.

Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü tarafından yüz yüze ve uzaktan eğitim yoluyla verilen kurslar ve eğitim sürelerine ait örnek listeler.

Yüz Yüze Programlar için TIKLAYINIZ.

Uzaktan Eğitim Programları için TIKLAYINIZ.

Öğrenciler,  eyaygin.meb.gov.tr/ ve  www.hemba.gov.tr/ adreslerinden erişim sağlanmaktadır.

1.    www.hemba.gov.tr/ kurs seçerek kayıt olunuz.

2.    www.hemba.gov.tr/ sayfasının en yukarısında bulunan "Katıldığım Eğitimler" e girerek kursa devam edilir.

 

Belgelerinizi  e devlete girerek "Yaygın Eğitim Sertifika Belgesi Sorgulama" alabilirsiniz.

Öğrenciler; Kurs belgeleri PDF formatında alarak sınıf öğretmenine teslim edecektir.


Ekler

EK-5. Etkinlik/Görev/Proje Örnekleri için TIKLAYINIZ.

Kulüb öğretmenleri (Ek-1, Ek-2, Ek-3. Ek-4'ü) dolduracaktır. Yapılan çalışma sonunda e okul sistemine işleyecektir.

EK-1. Etkinlik/Görev/Proje Teklif Formu için TIKLAYINIZ.

EK-2. Etkinlik/Görev/Proje Çalışma Planı için TIKLAYINIZ.  

                                        Etkinlik Çalışma Örnek Planı      EK-8

                                        Görev Çalışma Örnek Planı        EK-9/a        EK-9/b

                                        Proje Çalışma Örnek Planı         EK-10/a      EK-10/b        EK-10/c                       

EK-3. Öğrenci Değerlendirme Formu için TIKLAYINIZ.

EK-4. Etkinlik/Görev/Proje Sonuçlandırma Formu için TIKLAYINIZ.

EK-7. Veli İzin Belgesi için TIKLAYINIZ.

EK-11. İzleme ve Değerlendirme Raporu için TIKLAYINIZ. 

 

Kaynak: https://burakbora.meb.k12.tr/icerikler/sosyalsorumlulukhayatboyuogrenme_14882804.html